tisdag 31 januari 2017

Markaryd – ett gott exempel på Svenskt Näringslivs inspirationsdag



Lars Fredin, VD på Konecranes AB i Markaryd, var en av de tre företagare som idag fick möjlighet att ge exempel på hur en god samverkan mellan en kommun och det lokala näringslivet kan se ut. Goda exempel var ämnet för ett av fyra seminarier då Svenskt Näringsliv idag arrangerade sin årliga inspirationsdag på anrika Vasateatern i Stockholm. Drygt 200 kommunpolitiker och tjänstemän från hela landet var på plats.

Som ledamot i styrelsen för Tillväxt Markaryd AB är Lars i högsta grad involverad i det nära och goda samarbete som fört oss fram till flera topplaceringar i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. Bra attityder till företagande, nära samarbete, korta beslutsvägar och en prestigelös hållning var några faktorer som Lars lyfte fram. På frågan om varför ett företag i en stor internationell koncern väljer att vara kvar i Markaryd svarade Lars: ”-Så länge man känner ett bra stöd och support från kommunen i både stort och smått, då väljer jag att stanna där!” Med det inlägget är det som ansvarig kommunpolitiker inte svårt att bli ännu mer motiverad att arbeta för ett fortsatt bra lokalt företagsklimat!



















Dagen började med intressanta anföranden ur ett mer internationellt och nationellt perspektiv över hur förutsättningarna för företagande ändras i en föränderlig värld och vad det egentligen är vi har att konkurrera med. Här finns en hel del stöd i aktuell forskning som många fler, inte minst våra riksdagspolitiker, borde ta till sig. Ett politiskt inlägg blev det också när moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra äntrade scenen och levererade några av de löften som hon tänker genomföra om hon får möjlighet att bestämma.




















Göran Greider, chefredaktör på Dalademokraten, är en som jag definitivt hoppas inte kommer att få bestämma. Han medverkade vid det inledande minglet igår kväll där han debatterade med sin kollega Carolin Dahlman på Kristianstadsbladet. Så här ett dygn efter är jag fortfarande inte helt säker på om Göran Greider verkligen menade det han sa med sina nedlåtande omdömen om företagande, eller om det bara var för att provocera. Antagligen det senare. Något annat hade nog skadat hans ”varumärke” i grunden, eftersom den största meriten för att hamna i TV:s tyckarsoffor tycks vara "förmågan att provocera".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar