torsdag 10 november 2016

Årets bok - 637 foton från Markarydsbygden


Alltsedan Markaryds lokalhistoriska förening bildades 1990 har man lagom till Fars dag givit ut en bok, "Markarydsboken", med bilder, text, historiska tillbakablickar och berättelser från kommunen. Föreningen drivs som en studiecirkel och det är ett otroligt gediget arbete man utfört under de här åren.

Efter 24 volymer gör man i år ett uppehåll till förmån för en fotobok med 637 foton från Markarydsbygden, vilken släpptes i 500 exemplar idag. Ett av dessa exemplar hade jag naturligtvis bokat mig för och det var med stort intresse jag började bläddra i boken.

Förutom en mängd bilder från Hjalmar Törnquists glasplåtsamling har man lyckats komma över bilder från vykortssamlingar, Brogårdhs-samlingen, Järnvägsmuséet i Gävle och några privatpersoner. Bilder som tillsammans speglar hur bygden och samhället sett ut och utvecklats under mer än ett sekel.


För mig är föreningens årliga utgåvor något av årets höjdpunkter vad gäller bokutgivning och årets volym gör mig inte besviken. Det kommer att bli många intressanta stunder framöver med den här boken framför sig.

Det är ett fantastiskt arbete som föreningens medlemmar återigen lagt ner. Detta arbete har genom åren gjort att vår lokalhistoria blir allt bättre dokumenterad, både för nuvarande och kommande generationer. För detta vill jag rikta ett stort tack till alla er som bidragit till att sätta samman årets bok i Markaryd!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar