fredag 3 september 2010

"Markaryd knäppte länsstyrelsen på näsan"

Rubriken är hämtad från Radio Kronobergs morgonsändning idag. Regeringen beslutade igår att godkänna de två detaljplaner (se bilden) i Markaryds kommun som Länsstyrelsen i Kronoberg och Sydvatten AB under flera år gjort allt för att försöka stoppa. Efter fem års arbete, varav de senaste två åren med omfattande och kostsamma processer, kan kommunen äntligen arbeta vidare med nya etableringar i bästa skyltlägen utmed E4:an. Detta är en seger för rättvisan, för Markaryds kommun och även för mig personligen!

Regeringens beslut sätter nu en välkommen punkt i en segdragen tvist med Länsstyrelsen och Sydvatten och ger Markaryds kommun rätt i alla delar i de två ärenden som kommunen tvingats driva till högsta instans.

Beslutet är precis samma slutsats som den expertmyndighet (SGI) kom fram till som länsstyrelsen under hösten 2008 valde att anlita för att granska planerna. Ett yttrande som länsstyrelsen sedan valde att mörka och lägga i byrålådan, eftersom det gick emot vad handläggande tjänstemän tyckte i frågan. Plötsligt blev prestigen viktigare än fakta, sanning och rätt! Länsstyrelsens ställningstagande har förorsakat Markaryds kommun mer än två års extra arbete och stora kostnader, inte minst i form av uteblivna etableringar. Jag tvekar inte att beteckna länsstyrelsens agerande som myndighetsmissbruk!

Det känns så oerhört skönt att fortfarande kunna lita på att sanning och rättfärdighet är bestående värden. Länsstyrelsens och Sydvattens agerande i det här ärendet har ju inte precis präglats av denna värdegrund.

I tre ärenden som rör markanvändning och tillståndsfrågor där kommunen, länsstyrelsen och Sydvatten är inblandade, har länsstyrelsen fått smäll på fingrarna. Domar och beslut som går i en annan riktning tycks inte påverka vare sig myndigheten eller enskilda tjänstemän.

Det är aldrig populärt att ta strid mot de stora bufflarna i samhället, vilket jag fått erfara i andra sammanhang. Men jag kommer att fortsätta, var så säker! Länsstyrelsens agerande har i alla fall avsevärt naggat mitt förtroende för myndigheten i kanten och för vissa personer är det med största sannolikhet förbrukat för mycket lång tid framöver.

Nu kan kommunen på nytt se framåt och intensifiera arbetet med att få nya etableringar till ett av södra Sveriges logistiskt mest intressanta områden. Regeringens beslut är avgörande för Markaryds fortsatta expansion och utveckling och vårt agerande har än en gång visat hur viktigt det är att våga ta strid för principiellt viktiga frågor.

2 kommentarer:

  1. Gerdmunsson "One man show" som vanligt.

    Peter

    SvaraRadera
  2. Nja, inte riktigt, Peter. Men jag tror de flesta vet vem det är som drivit de här ärendena mer än någon annan och jag har lagt oräkneliga timmar för att läsa in mig på alla underlag för att få den kunskap som krävs. Det skäms jag inte det minsta för att säga!

    Sedan har jag haft ett ovärderligt stöd från väldigt många och det är väl det, tillsammans med ett starkt rättspatos, som har gett mig drivkraften att jobba i ganska rejäl motvind i fem år för att till slut få rätt också i det här ärendet.

    Det här exemplet visar väl ganska tydligt att det faktiskt gör skillnad vem man väljer!

    SvaraRadera