tisdag 23 januari 2018

Markaryds kommun på Svenska ambassaden i Köpenhamn




















Strax innan jul fick jag en inbjudan till Svenska ambassaden i Köpenhamn för att berätta om Markaryds kommuns framgångsrika arbete för att förbättra servicen och kontakterna med våra utländska fritidshusägare ifrån Danmark. I förra veckan var de så dags för mig och kommunchefen att åka över sundet för att tillsammans med föreningen Danske Torpare gästa ambassaden.

Med ambassadpersonalen och inbjudna gäster var det drygt 50 personer som fick ta del av mitt föredrag. Efter en inledande välkomsthälsning av ambassadör Fredrik Jörgensen höll jag mitt föredrag under rubriken "Från otaliga gränsfejder till fredligt broderfolk", en historisk exposé över alla de krig som under flera hundra år präglade våra relationer fram till det utmärkta utbyte och samarbete vi idag har med våra danska vänner.

Ett exempel på detta var det dialogmöte vi tillsammans med Danske Torpare arrangerade i slutet av september i fjol med ca 130 danska fritidshusägare. Ett möte som upplevdes som mycket positivt. 

Björn Nielsen och Victoria Lindtner från Danske Torpare tillsammans med mig.
























Under kvällen blev det också möjlighet att samtala med gästerna och det blev flera intressanta samtal och uppföljande frågor om vårt arbete och om samarbetet med Danske Torpare. Som avslutning på kvällen fick vi vara med om en mycket fin och intim konsert med jazz-sångerskan Anna Kruse, stämningsfullt ackompanjerad av pianisten Nicholas Kingo.




















Tidigare under dagen fick vi också möjlighet att träffa flera representanter från Danske Torpare för att utbyta tankar och idéer och det blev även ett mycket intressant studiebesök på Rådhuset, Köpenhamns stads motsvarighet - om än i lite större format - till kommunhuset i Markaryd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar