onsdag 25 juli 2018

Med Markaryds kommuns bästa för ögonen

Bild från Smålänningen 2018-07-25



















Under sommaren presenterar Smålänningen de politiker som står på första plats på sitt partis lista inför valet till kommunfullmäktige den 9 september. Idag var det min tur att porträtteras med text och bild på ett uppslag i tidningen i en artikel av Christer Gustafsson som jag tycker speglar mig som person ganska väl. 

Det har dock inte varit helt självklart för mig att kandidera än en gång. När den här mandatperioden är slut har jag varit kommunstyrelsens ordförande i Markaryds kommun sedan 2003, dvs sexton år i obruten följd. Mellan 1998-2002 var jag dessutom ordförande i socialnämnden, vilket innebär att jag haft tunga ordförandeposter 20 år i följd. Men efter moget övervägande har jag bestämt mig för att kandidera för ännu en mandatperiod.

Skälen är egentligen flera. Jag har fortfarande ett stort engagemang för att utveckla Markaryds kommun och känner att det finns så mycket mer att göra. Det utvecklingsarbete jag tagit initiativ till där vi på nytt, och i större omfattning än tidigare, kommer att involvera kommuninvånarna i alla kommunens tätorter samt landsbygden ser jag fram emot att få fortsätta att leda. Det finns så mycket positivt i Markaryds kommun att bygga vidare på.

Vi står inför att genomföra flera stora investeringar, inte minst i nya förskolor. Projektet med trygghetsboende, som vi utvecklat tillsammans med Victoria Park i Strömsnäsbruk, vill jag naturligtvis fullfölja liksom projekteringen av ett möjligt trygghetsboende intill Sjögården. Sedan vill jag självklart se tågen rulla på Markarydsbanan mellan Markaryd och Halmstad, liksom medverka till att fullfölja de spännande diskussioner vi har med flera företag om kommande expansioner. Det är, helt enkelt, alldeles för intressant och spännande för att inte vara med om detta.

Det viktigaste skälet är dock det stöd som så många kommuninvånare har visat mig. Under det senaste året är det många uppmuntrande samtal och kommentarer jag fått där man uttryckt en förhoppning att jag ska kandidera på nytt. Att känna det förtroendet i ryggen är fantastiskt och det motiverar mig till att fortsätta.

Samtidigt kommer det att bli ett spännande val. Hittills är det inte någon som har röstat och det är rösterna på valdagen som kommer att avgöra hur Markaryds kommun kommer att styras de kommande fyra åren. Jag hoppas givetvis på ett fortsatt stort stöd både för mig personligen, men även för Kristdemokraterna och Alliansen i Markaryd. Jag och vi kommer att göra vårt bästa för att fortsätta fatta kloka beslut för Markaryds kommuns bästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar