tisdag 29 juli 2014

Semestermålet #1 - Alandsköp















Återvinningsanläggingen i Alandsköp är varje år det mest besökta resmålet på semestern, åtminstone för mig. När plikterna inte kallar på samma sätt som under årets andra veckor finns det lite mer tid till förfogande för att röja i trädgården och i förråden därhemma. I år har det varma och soliga vädret inte lockat lika mycket för den sortens hemmaarbete, men några vändor med bil och släp har det i alla fall blivit. Och det är många som passar på att göra detsamma. 

Förhoppningsvis kommer anläggningen att bli ännu bättre framöver. Rampen ändrades i våras så att nerfarten blev som både personalen och politikerna ville från början, vilket jag tror de flesta är nöjda med. Arbetet med sorteringsfickorna för trä, metall och kompost kommer att färdigställas i höst och sluttäckningen av den gamla deponin kommer man också att fortsätta med. Liksom ytterligare förbättringar.

När jag för några veckor sedan lastade av ett släp med kompost kunde jag inte motstå att än en gång föreviga några av alla de skrotbilar som utgjorde förra årets semesterprojekt för mig. En del kanske minns problemet med alla de skrotbilar som parkerades av s k "bilhandlare" överallt i Strömsnäsbruk och som, efter upprepad dokumentation och påtryckningar från min sida, minskat rejält. Här nedan ser ni vad som hände med ganska många av dessa oregistrerade, oskattade och oförsäkrade fordon - mellanlagring på Alandsköp i avvaktan på slutstationen, destruktion.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar