Tal vid återinvigningen av Markaryds station och pågatågstrafiken
Grattis, Markaryds kommun!
År 1892 kom järnvägen till Markaryd och under ett hundra år var det möjligt att åka tåg till och från Markaryd. Det är nu drygt 20 år sedan persontågen gjorde regelbundna uppehåll här för av- och påstigning, men idag är det så dags att återigen välkomna persontågen till Markaryd. Äntligen!
För tio år sedan tog jag initiativ till ett möte mellan
trafikhuvudmännen och berörda kommuner, vilket ledde till att vi tillsatte en
utredning om förutsättningarna för ett återupptagande av persontågstrafiken på
Markarydsbanan. En utredning som har kommit att följas av fler.
Genombrottet kom 2007 då nio kommuner i NÖ Skåne och
södra Småland formerade sig tillsammans med näringslivet i projektet ”Pågatåg
NO”. Den här samordningen, och inte minst näringslivets engagemang, kom att
visa sig vara en avgörande faktor.
Under några års tid bedrevs ett omfattande arbete för att
påverka andra beslutsfattare om det vi tyckte var så självklart.
Några särskilt minnesvärda ögonblick är näringslivets uppvaktning av styrelsen för Region Skåne och när vi kommunföreträdare mötte fullmäktigeledamöterna i Region Skåne. Jag tänker vidare på den uppvaktning på Näringsdepartementet vi genomförde i november 2009, då vi för första gången kände att nu kunde det här bli verklighet. Och det blev det! Den 30 mars 2010 fattade regeringen beslutet att Pågatåg NO skulle ingå i den nationella planen. Med det kunde ombyggnadsarbetet börja och idag är vi framme vid trafikstart!
En bra kollektivtrafik är av stor betydelse för en orts
utveckling. Ökade möjligheter till in- och utpendling innebär en förstoring av
såväl arbetsmarknadsregionen som möjligheterna till studier. Jag är övertygad
om att Pågatågen kommer att vara positivt för Markaryds utveckling, något som
kommer att bli ännu bättre när den självklara fortsättningen med persontåg till
Halmstad kan bli verklighet om ett par år.
Med de orden vill jag rikta ett stort tack till samtliga
parter som på olika sätt bidragit till att det återigen blir möjligt att åka
med tåg till och från Markaryd. Ett särskilt tack till näringslivet, till våra
samarbetskommuner inom projektet Pågatåg NO, till regionförbunden,
trafikhuvudmännen och Trafikverket.
Och än en gång; Grattis, Markaryds kommun!
Hur ser det ut med förlängningen mot Halmstad just nu, är det något ifrån förhandlingarna du kan berätta om i nuläget?
SvaraRaderaSamt, hur ser det ut med busslinjen mot Osby? Om nu inte Skånetrafiken/KLT vill, kanske man kunde intressera Swebus att köra Göteborg-Halmstad-Karlskrona med stopp i orterna (då kan man åtminstone lösa pendelkort på Swebus, se: http://www.swebus.se/Express/Pendling/ ).
En sådan busslinje längs riksväg 15 bör generera många nya passagerare för bussbolaget, inte minst för att det blir en av de snabbaste vägarna mellan Blekinges städer och Göteborg/Västkusten.
Att jag skrev ovanstående beror på vad jag ser som möjligheter till återstående, kommande förbättringar för Markaryd. Inte för att förta pågatåg Nordost som jag tror kommer betyda mycket positivt för samhället.
Mvh, Markarydare i exilen
Hej Karl!
RaderaDiskussionerna med Halland fortsätter. Det är dock inte tekniskt möjligt att förlänga pågatågen till Halmstad förrän tunneln genom Hallandsåsen är klar, dvs 2015.
Tyvärr är resandet och därmed kostnadstäckningen mellan Osby och Markaryd alldeles för lågt för att motivera en så stor subvention av resandet, men det kan naturligtvis förändras. Under den närmaste framtiden är en sådan förbindelse inte aktuell. Förslaget med Swebus är intressant och det tar jag med mig. Tack för tipset!
/Bengt
Ett stort GRATTIS Markaryd och alla utanför Markaryd som kan åka dit.
SvaraRaderaÅK TÅG!
Assar Thorsjö