lördag 10 augusti 2013

Naturpasset - en känsla av "självvald väg i okänd mark"!



















En sport som ligger mig väldigt varmt om hjärtat är orientering. Den första nybörjarkursen gick jag i SK Graals regi som tolvåring och under en dryg tioårsperiod var jag mycket aktiv och tävlade runt om i södra Sverige. Orienteringen kombinerar fysisk ansträngning med tankeverksamhet, allt med målet att leva upp till sportens ädla devis; "självvald väg i okänd mark".

Det var också i SK Graal jag fick min första skolning i föreningslivet och i det ideella arbetets glädje. Idag skänker jag en tacksamhetens tanke till de äldre ledarna i föreningen som gav mig och andra ungdomar ett så stort förtroende. De åren har lärt mig mycket som jag sedan haft stor nytta av i olika sammanhang.

Även den här sommaren ordnar SK Graal i Strömsnäsbruk en trimorientering. I år är det möjligt att ta sig ut till de 40 kontrollerna på cykelbara vägar i och runt Strömsnäsbruk. På så sätt kan i stort sett alla delta. Även om inte kontrollpunkterna är särskilt svåra, väcks känslan av sporten till liv igen och det är fortfarande lika roligt att upptäcka de små rödvita kontrollmärkena som visar att man kommit rätt.

På köpet får man motion och frisk luft och när man mäter den tillryggalagda sträckan konstaterar man med förvåning att sträckan man cyklat ofta närmar sig 1,5 mil. Dessutom får man återupptäcka vägar och stigar som det gått ganska många år sedan man beträdde. Helt enkelt ett perfekt sätt att utforska sin närmiljö.

SK Graals cykeltrim "Naturpasset" pågår drygt en månad till, t o m den 25 september. Har du inte köpt ditt paket med karta, stämpelkort och kontrollbeskrivning än, så finns det fortfarande tid. Jag har några kontroller kvar innan mitt stämpelkort är fullt, så vi kanske ses!

2 kommentarer:

  1. Jag vet precis vad du menar. Jag orienterade själv som liten grabb på slutet av 60-talet i OK Vilse i Vilshult. Sedan hade jag 18 års uppehåll och återkom 1986 och höll på i 10 år. Då hade klubben fusionerats med OK Halen och hette OK Vilse 87. Nu har jag haft 17 års uppehåll, men tänker inte börja springa i skogen pga risk för skador. Men det låter ju lovande att man kan cykla! Så det får jag prova! VAR köper jag paketet?

    SvaraRadera
  2. Det går att köpa på Centrumkiosken och ICA Nära i Strömsnäsbruk.

    SvaraRadera