måndag 15 september 2014

Tack för förtroendet!


















Tack, alla väljare i Markaryds kommun som än en gång visar förtroende för Kristdemokraterna i Markaryd!

Resultatet i valet till kommunfullmäktige i Markaryd blev än en gång överväldigande. För femte valet i rad ökade Kristdemokraterna sitt valresultat och landade under valnatten på hela 45,1%. Det innebär att ytterligare 164 väljare valde en kristdemokratisk kommunvalsedel. Sedan valet 1994 har vi ökat från 4,5% till 45,1%, eller från 389 röster till 2622 röster. Ett helt makalöst resultat!

Även om det känts väldigt bra under slutfasen av valrörelsen, hade jag inte förväntat mig att vi skulle kunna nå upp till de senaste två valresultatet och t o m öka ytterligare.

Det kommer att ta tid att smälta det här, men det är en fantastisk känsla att ännu en gång få ett så stort stöd och därmed få en bekräftelse på att jag och vi förvaltat det förtroende vi fått. Därför är det med mycket stor ödmjukhet jag försöker ta in det här resultatet. Just nu vill jag bara uttrycka mitt och hela gruppens stora och innerliga TACK till alla väljare i kommunen för att ni har gett oss ert stöd. 

Samtidigt är det med blandade känslor som jag tar del av valresultatet på nationell nivå. Alliansregeringen, som lyckats bäst av alla regeringar i hela EU-området att klara av vår tids största finanskris och lågkonjunktur, belönas med silkessnöret. En regering som utklassat övriga Europa under denna svåra tid, får sparken av väljarna. I stället för stabilitet väljer man en politik som man inte har en aning om, ett alternativ som innebär att tre partier ska försöka enas genom att börja med att förhandla bort en stor del av sina vallöften för att kunna försöka komma överens. Jag ser med oro på hur detta kommer att påverka Sveriges konkurrensförmåga framöver. 

Helt klart är att vi går en orolig tid till mötes, inte bara i riksdagen utan även i många landsting och kommuner. Därför är det med mycket blandade känslor jag gör den här personliga och kortfattade valanalys sent på valnatten. För min egen del och för Kristdemokraterna i Markaryd gläds jag, men valresultatet på nationell nivå - liksom i många kommuner, landsting och regioner - lämnar mycket i övrigt att önska och gör mig mycket orolig inför framtiden. 

Mitt i allt detta lovar i alla fall jag och mina vänner i Kristdemokraterna och Alliansen att göra vårt yttersta för att förvalta förtroendet så klokt och förnuftigt som vi kan – för Markaryds kommuns bästa! Tack ska ni ha!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar