söndag 2 december 2018

Julens boktips - 475 foton från Markaryd och Strömsnäsbruk

Alltsedan Markaryds lokalhistoriska förening bildades 1990 har man lagom till Fars dag givit ut en bok, "Markarydsboken", med bilder, text, historiska tillbakablickar och berättelser från kommunen. Föreningen har utfört ett otroligt gediget arbete man under de här åren och sparat mycket material till eftervärlden genom sitt arbete. 

I år följer man upp den fotobok man gjorde för två år sedan med en ny, vilken innehåller 475 foton från Markaryd och Strömsnäsbruk. Michael Richardsson har fungerat som text- och bildredaktör, medan Christer Ekstrand ansvarat för grafisk form och bildredigering. För originalfotona svarar bland andra Hjalmar Törnquist och Oscar Träff, men även den välkände journalisten Sven B Jönsson har bidragit med många bilder. 

Lagom till Fars dag fick jag mitt exemplar och det var med stort intresse jag började bläddra i boken. Som född och uppväxt i Strömsnäsbruk - där jag också fortfarande bor - är det naturligtvis oerhört intressant att ta del av bilderna från den norra kommundelen.

När man ser vissa bilder kommer minnena fram från barndomen. Det går nästan att frambringa doften från Isakssons Järnaffär och den känsla av spänning med vilken man betraktade de mängder med lådor som fanns bakom disken. Eller osäkerheten man kände när man på cykel skulle passera den smala passagen mellan gamla bageriet och Ljunggrens uthus, en osäkerhet som snabbt förbyttes i glädje när man inte mötte en stor lastbil utan lugnt kunde passera ut på Lagastigsgatan.

För mig är föreningens årliga utgåvor något av årets höjdpunkt vad gäller bokutgivning och årets volym gör mig inte besviken. Det kommer att bli många intressanta stunder framöver med den här boken framför sig. Det roliga är ju alla gamla minnen som väcks till liv, minnen som kanske skulle blivit än mer påtagliga om alla de personer som finns på fotografierna hade varit identifierade.

Det arbete som lagts ner på årets bok innebär i alla fall att vår lokalhistoria blir allt bättre dokumenterad, både för nuvarande och kommande generationer. För detta vill jag rikta ett stort tack till alla er som bidragit till att sätta samman årets bok i Markaryd!

Och till er som ännu inte köpt boken har jag bara en uppmaning - Köp den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar