På
Sverigeförhandlingens hemsida kan man läsa:
”Att Sverige
ska bygga höghastighetsjärnvägar från Stockholm till Göteborg och från
Stockholm till Malmö börjar bli känt för många. Det är Sverigeförhandlingens
uppdrag att möjliggöra ett snabbt genomförande av projektet och att ta fram
förslag till principer för finansiering, en utbyggnadsstrategi samt hitta
lösningar för spår och stationer där tågen ska in i städerna. En annan viktig
del i förhandlingsuppdraget är att öka kollektivtrafiken, förbättra
tillgängligheten och öka bostadsbyggandet i våra tre storstäder; Stockholm,
Göteborg och Malmö. Totalt ska infrastruktursatsningar runt om i Sverige
möjliggöra byggandet av cirka 100 000 nya bostäder.”
Den 1 februari
är kommuner och regioner längs höghastighetsjärnvägen inbjudna till ett
förhandlingsseminarium i Stockholm där Sverigeförhandlingen informerar om
förhandlingarna. Man kommer också att berätta vilken sträcka genom Småland som man
börjar förhandla om.
”Raka
spåret” är ett samarbete mellan fem kommuner i Småland; Jönköping, Vaggeryd,
Värnamo, Ljungby och Markaryd, som har till syfte att lyfta fram fördelarna med
en dragning av den nya stambanan
mellan Jönköping och Malmö i ett läge som ger den kortaste restiden mellan nämnda städer. När vi nu studerar de underlag
som kommit in till Sverigeförhandlingen, så framgår det att den största nyttan
kommer längs ”Raka spårets” sträckning.
För
det första handlar det om restider. Sträckningen i västra Småland är kortare
och därmed snabbare. Ett absolut mål är en maximal restid på sträckan Stockholm
– Malmö på 2 timmar och 30 minuter. En sträckning från Jönköping via
Vaggeryd/Värnamo/Ljungby/Markaryd till Hässleholm möter upp mot det kravet.
För
det andra handlar det om kostnader. Den östliga sträckningen genom Småland
innebär ungefär 25 km längre bansträckning jämfört med Raka
spåret-alternativet. Lägger man dessutom till kravet på en östlig förbindelse
förbi Jönköping så tillkommer ytterligare järnvägsutbyggnad på cirka 20 km.
Efter den senaste revideringen av kostnaden för höghastighetsbanan så är anläggningskostnaden
per kilometer bedömd till cirka 350 Mkr. Det innebär att det östliga alternativet genom Småland är ungefär 9
Mdr kr dyrare än Raka spåret. Lägger man därtill kravet på en östlig
förbindelse förbi Jönköping så ökar kostnadsskillnaden till omkring 16 Mdr kr.
För
det tredje handlar det om bostäder. De fem kommunerna redovisar tillsammans
planer på drygt 6 000 bostäder som en direkt konsekvens av höghastighetsbanan.
Det visar att man uppnår en samlad större nytta med en dragning i västra
Småland.
För
Småland som helhet torde dessutom den totala nyttan vara större med en
upprustad stambana i öster i närtid och en ny höghastighetsjärnväg i väster
därefter.
Summa
summarum – en dragning av en ny höghastighetsjärnväg i västra Småland betyder
kortare restider, billigare investering och fler bostäder. Så uppfyller vi
kraven som staten i form av Sverigeförhandlingen ställt upp för att genomföra
projektet med höghastighetsjärnväg i Sverige!
Magnus
Gunnarsson Bengt Germundsson
Kommunstyrelsens
ordförande Kommunstyrelsens ordförande
Ljungby
kommun Markaryds kommun
Sverige borde (om det finns ekonomi till det) satsa på "monorail". Ett väldigt trevligt, säkert sätt att resa på, en bit ovan jord. Är det någon som tänker i sådana banor, här i Sverige?
SvaraRaderaMonorail har nog inte diskuterats men är, vad jag förstår, en intressant teknisk lösning. Däremot har man diskuterat att bygga hela banan på pelare. Vi får väl se vilken lösning man kommer fram till.
SvaraRadera