Länsstyrelsen har i ett beslut den 25 mars avslagit Markaryds kommuns begäran om att sänka hastigheten på väg 15 mellan Timsforsrondellen och avfarten till Tuthult, samt i "Råstorps-krysset", en sträcka som de senaste åren varit ganska olycksdrabbad. Kommunstyrelsen har nu beslutat att överklaga beslutet till Transportstyrelsen och begär att länsstyrelsens beslut upphävs och att Transportstyrelsen bifaller kommunens ansökan om sänkt hastighet på väg 15.
Nedan följer en sammanfattning och motivering till kommunstyrelsens överklagan:
Bakgrund
och sammanfattning
Kommunstyrelsen i Markaryds kommun, Gerdmans Inredningar AB
och Nibe Industrier AB har, med tillstyrkan av bl.a. polismyndigheten, ansökt
om sänkt hastighetsbegränsning på väg 15. Bakgrunden härtill redovisas ingående
i ansökningshandlingarna till länsstyrelsen.
Länsstyrelsen har i beslut 2015-03-25 avslagit kommunens
och företagens ansökan.
Skäl till
överklagan
Länsstyrelsen anser, ”mot bakgrund av vägsträckans
siktförhållanden och dess standard, att det vid en samlad bedömning av hänsyn
till trafiksäkerheten, framkomligheten och miljön inte föreligger skäl att
sänka hastighetsbegränsningen på aktuella sträckor av väg 15”. Enligt kommunstyrelsens
uppfattning är däremot behovet av trafiksäkerhetshöjande åtgärder så uppenbart att
en sänkning av hastighetsbegränsningen i nuläget måste ses som en nödvändig del
för att få till stånd en omedelbar förbättring av säkerheten.
Länsstyrelsen
framhåller vidare att då väg 15 är en riksväg innebär det att framkomligheten
bör tillmätas större betydelse, d.v.s. högre och mer konsekventa
hastighetsbegränsningar för att främja pendling, näringsliv etc. Kommunstyrelsen
förutsätter att länsstyrelsens resonemang om en förändrad prioritering inte på
något sätt får leda till att trafiksäkerheten äventyras.
I sitt beslut hänvisar
länsstyrelsen bl.a. till bestämmelserna i trafikförordningen om att en förare
ska anpassa fordonets hastighet till vad trafiksäkerheten kräver. Därvid
noterar länsstyrelsen för aktuell vägsträcka att det finns ingen anledning att
anta att en rimlig hastighetsanpassning inte sker på grund av att förhållanden
är dolda eller kan missbedömas, om så varit fallet hade det kunnat finnas
anledning att genom lokala trafikföreskrifter begränsa den högsta tillåtna
hastigheten. Kommunstyrelsen anser emellertid att det föreligger flera
omständigheter, vilka kan ge upphov till missbedömningar ifråga om behovet av
att anpassa hastigheten.
Således kan
konstateras att förhållandena vid avfarten mot väg 514 ändrats i väsentlig grad
sedan nuvarande hastighetsbegränsning fastställdes. Trafikmängden har ökat med
fler tunga fordon och antalet incidenter, utöver Trafikverkets statistik, är stort.
Under perioden januari-november 2014 inrapporterades till räddningstjänsten
åtta trafikolyckor med sammanlagt tio personskador som följd. Även om sikten på
väg 15 i korsning med väg 514 anses som mycket god, innebär nuvarande
hastighetsbegränsning om 90 km/tim att trafikanterna på mycket kort tid ska
klara av att bedöma trafiksituationen och de fordon som finns inom synhåll.
Trafikverket
anför vidare att samtal förs med kommunen om vänstersvängkörfält vid väg 514, en
åtgärd som i väsentlig grad skulle höja säkerheten. Från kommunstyrelsens sida får
dock än en gång påpekas att åtgärder måste vidtas nu och inte hänskjutas till framtida
planering. för framtiden. Därvid behöver, som kommunstyrelsen tidigare
framhållit, särskild hänsyn tas till de oskyddade trafikanternas situation. Som
kommunstyrelsen anfört i sin framställan har de boende norr om väg 15 som enda
möjlighet att ta sig till Markaryds tätort eller Timsfors genom att använda
vägrenen på den hårt trafikerade väg 15. Det bör även beaktas att i denna grupp
ingår ett icke ringa antal skolelever.
Vad gäller
korsningen med 510/512 (Råstorpskrysset) utgör denna en osäker trafikmiljö,
vilket också bekräftas av uppgifter om antal olyckor och incidenter. Vid
olyckstillbud har naturligtvis hastigheten en avgörande betydelse. Genom
länsstyrelsens tidigare beslut att höja hastighetsbegränsningen från 70 km/tim
till 80 km/tim ökar riskerna ytterligare.
Trafikverket
säger sig ha för avsikt att undersöka möjligheten att utföra ytterligare
siktröjning i korsningen, en i och för sig lovvärd men samtidigt helt
otillräcklig åtgärd. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är korsningen olämplig för
hastighetsbegränsning till 80 km/tim; en sänkning av hastighetsbegränsningen
enligt kommunstyrelsens framställan bör därför verkställas.
Med åberopande
av vad som anförts i kommunens ansökan samt i föreliggande överklagan
hemställes att länsstyrelsens beslut ändras och att kommunens ansökan bifalles.
För
kommunstyrelsen
Bengt
Germundsson
Kommunstyrelsens
ordförande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar