I två stora annonser
idag i Laholms Tidning och Hallandsposten, undertecknade av ca 120 företag i
Markaryds och Hässleholms kommuner, ställs frågan till
kommunalråden i Laholm och Halmstad; ”Varför går inte tåget?”. Det här något annorlunda greppet i form av ett öppet brev får väl anses
som ett utryck för den stora frustration som företagen känner vad gäller
Hallands uppenbara ovilja att få igång persontågtrafiken mellan Markaryd och
Halmstad i närtid.
Och frustrationen
är stor. När det nu visar sig att det är fullt möjligt att i princip omgående
starta varannantimmestrafik, svarar Region Halland att man vill köra tåg varje
timme. Samtidigt är man väl medveten om att trafikstarten i så fall skjuts på
en obestämd framtid.
I den upphandling
av Öresundstågtrafiken man nu arbetar med vill inte Region Halland ens få in en
skrivning om ”en eventuell option på Öresundstågtrafik” på Markarydsbanan.
Detta är bekräftat från mycket säkra källor i både Skåne och Kronoberg. När jag
påtalar detta för Dag Hultefors (M), ordförande i regionstyrelsens
tillväxtutskott i Halland, på hans Facebook-sida raderar han först alla mina
inlägg och avslutar sedan med att blocka mig som följare av hans sida. Det är också ett sätt att
undanhålla hallänningarna fakta i ärendet, något som han och flera politiker och tjänstemän på Region Halland lyckats väl
med så här långt.
Enligt Fredrik Bärthel,
Trafikverkets projektledare för den pågående ÅVS:en för Markarydsbanan, är det
fullt möjligt att köra persontåg varannan timme mellan Markaryd och Halmstad i
princip omgående. Samma resultat kommer Mats Améen, Trivector, fram till i en
studie som gjorts på uppdrag av nätverksgruppen Pågatåg Nordost. När detta står klart för
hallänningarna blir beskedet att man inte vill köra varannan timme, utan varje
timme.
Skåne, Blekinge och
Kronoberg vill inledningsvis starta upp trafiken med avgångar varannan timme.
Halland vill det inte. Så de 120 företagens frågor till kommunalråden i Laholm och Halmstad är ytterst berättigad;
VARFÖR…
…vill ni inte
omgående starta upp tågtrafiken på Markarydsbanan med avgångar varannan timme,
trots att det är möjligt redan idag utan mötesspår i Knäred?
…vill ni inte
successivt bygga ut antalet turer med stopp i Knäred och Veinge?
…vill ni vänta på
att ett mötesspår ska byggas, något som kommer att försena tågtrafiken på banan
i flera år?
…ska resenärerna
tvingas åka omvägen via Lund, vilket förlänger restiden med 1-2 timmar, i
stället för att låta dem åka tåg varannan timme den kortare vägen via
Markarydsbanan?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar