För tredje året i rad får Markaryd högst betyg av alla kommuner i Sverige
vad gäller det sammanfattande omdömet om företagsklimatet i kommunerna. Betyget
är det högsta som någonsin uppmätts i Svenskt Näringslivs ranking! Dessutom får
Markaryd högst betyg av alla kommuner i landet i tre övriga delfrågor och
hamnar på topp-10 av landets kommuner i 13 av de 16 enkätfrågorna. Ett
fantastiskt resultat!
Det här är frukten av ett långsiktigt arbete tillsammans med näringslivet.
Jag gläds verkligen med alla företagare, tjänstemän och politiker som varit
delaktiga i arbetet för att få ett bra företagsklimat i Markaryd. Det är tack
vare denna goda samverkan vi får så bra omdömen.
Resultaten visar att vi jobbar framgångsrikt med näringslivsfrågorna i
många grupperingar. När man träffas och gör saker tillsammans lär man känna
varandra och får lättare en samsyn kring både problem och möjligheter. Sedan är
det viktigt att kommunen visar på betydelsen av ett blomstrande näringsliv som
genererar välfärd och tillväxt.
Förutom det sammanfattande omdömet får Markaryd högst betyg bland landets
kommuner vad gäller skolans attityder till företagande, kommunens konkurrens
mot privata företag samt företagens egna initiativ. Vad gäller kommunpolitikernas
attityder till företagande, kommunens upphandling, dialog och service till
företagen upplevs Markaryd vara bland de fem bästa kommunerna i landet.
Det här visar att vår uthålliga satsning på att sätta våra företag och
kommuninvånare i centrum har varit riktig. Som kommunal myndighet måste man
förstå att uppdraget är att vara en serviceorganisation som är till för att
underlätta vardagen för våra företag och kommuninvånare.
Den här resan startade vi den 1 april 2003 då jag och vår näringslivschef
Bengt-Göran Söderlind bjöd in ett 60-tal företagare till en dialog om hur vi
tillsammans skulle kunna göra Markaryds kommun till en bättre kommun att
arbeta, bo och verka i. Det var startskottet på en lång resa mot toppen.
Idag finns det all anledning att fira framgången tillsammans, men i morgon
är det dags att med ödmjukhet ta sig an de vardagliga uppgifterna igen för att
fortsätta förbättra, inte bara företagsklimatet, utan även allt annat som ingår
i kommunens uppgifter gentemot sina kommuninvånare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar