Idag presenterades så Indelningskommitténs förslag om att
indela Sverige i sex nya storregioner. Det övergripande
syftet är i princip detsamma som Ansvarskommittén hade i uppdrag att leverera
2007. Direktiven från regeringen anger att uppdraget är att ”utgå från vilka behov medborgare och näringsliv har i olika
frågor bl.a. transporter, arbetsmarknad, hälso- och sjukvård,
utbildning, kultur och en god miljö. Kommittén bör därför i sitt arbete
utgå från kommungränser och gränserna för de s.k.
arbetsmarknadsregionerna eller funktionella regionerna. Syftet är att
skapa en ändamålsenlig indelning
och effektiva organisationer som medför bestående fördelar bl.a. genom
en bättre anpassning till demografiska, näringsgeografiska och
miljömässiga förhållanden. Indelningen ska också ge stabila ekonomiska förhållanden i de nybildade landstingen,
bättre överensstämmelse mellan medborgarnas behov och deras möjligheter
att utöva demokratiskt inflytande samt
ökade möjligheter till ansvarsutkrävande. är att
bilda nya, ändamålsenliga regioner för att bättre kunna hantera frågor som
högspecialiserad vård, infrastruktur och kommunikationer mm.”
Det låter ju väldigt fint och rationellt på papperet och
fungerar kanske för många av de kommuner som nu innesluts i dessa nya
strukturer. För Markaryds del känns förslaget varken funktionellt eller
ändamålsenligt.
Förslaget var ganska förutsägbart och innebär för Markaryds
del att vi skulle ingå i en region bestående av Småland och Östergötland. Den
stora frågan i vår del av landet gällde hur kommittén hade tänkt sig att hantera
Halland. Nuvarande Region Halland har inte uttryckt minsta intresse av att bli
större, men föreslås nu bilda region tillsammans med Västra Götaland och
Värmland. Region Skåne utökas med Blekinge.
"Om förslaget mot förmodan blir verklighet, utgår jag från att väljarna i Markaryds kommun kommer att få ta ställning till regiontillhörigheten i en lokal, beslutande folkomröstning!"
Förslaget om större regioner är ett politiskt projekt, utan
folkligt stöd och förankring. Medborgarnas intresse är att sjukvård,
kommunikationer mm ska fungera och man struntar i allmänhet hur politikerna
väljer att organisera detta.
En organisationsförändring i sig betyder inte per automatik
en bättre funktion. Varför lägga arbete, tid och massor av pengar på att rita
nya gränser och bilda nya administrativa områden, när prioriteringen i stället
borde vara att redan idag se till att sjukvård och kommunikationer fungerar för
dem som betalar för detta, dvs medborgare och skattebetalare.
För min del anser jag att en indelningskommitté borde
analysera funktionaliteten betydligt bättre och inte nöja sig med att använda
samma pusselbitar, dvs nuvarande 21 län och regioner, och slå samman dem till
ett antal färre pusselbitar. Det riskerar enbart att bygga in samma
strukturella brister som finns idag i de nya regionerna. Varför inte i stället fundera
på att dela vissa av nuvarande län och tänka lite nytt?
En självklar konsekvens av förslaget är att staten ska göra
sin indelning på samma sätt och i så fall i enlighet med Indelningskommitténs
förslag. En berättigad fråga är om staten kommer att göra det? Om inte,
försvagas ju hela tanken med regionerna ytterligare.
Idag samverkar Kronobergs med Skåne i regionala
sjukvårdsfrågor. För Markaryds kommun innebär förslaget, om det blir
verklighet, att vårt specialistsjukhus kommer att vara Linköping och inte Lund
som idag. Med fritt vårdsökande lär det inte vara någon som kommer att resa
frivilligt till Linköping när det går minst tre gånger så snabbt att ta sig
till Lund.
Samma sak gäller i Halland, som kommer att ha nästan 60 mil mellan
sin södra och norra regiongräns – Hallandsåsen och de södra Dalafjällen.
Det enda positiva med förslaget är att kommunerna som
gränsar till andra kommuner med största sannolikhet själva kommer att själva få
välja och bestämma vilken region man vill tillhöra. Som vanligt är Markaryds
kommun vinnare och kan välja mellan tre olika regiontillhörigheter;
Småland/Östergötland, Halland/Värmland eller Skåne/Blekinge. Jag tror inte det
blir så svårt att välja för våra kommuninvånare, för det tycker jag de ska få
göra, till exempel genom en beslutande lokal, kommunal folkomröstning.
Än är dock långt ifrån sista ordet sagt och jag håller det
inte för otroligt att hela förslaget kommer att dras i långbänk än en gång.
Förslaget saknar fullständigt legitimitet och stöd från medborgarna och
skattebetalarna/finansiärerna. Och har man inte ett folkligt stöd är det inte
lika självklart för våra riksdagspolitiker att driva frågan. Det här vinner man
inga val på och därför tror jag hela förslaget kommer att förhalas också den
här gången.
Det rapporteras att mindre än hälften av alla fusioner av företag lyckas, så till vida att de fungerar bättre på något vis. Däremot är det förstås trevligt för VD att få mer att regera över. Det är nog ungefär samma sak med landsting.
SvaraRaderaSe vidare https://gemensam.wordpress.com/2013/04/11/fusionernas-makt/