Hur många olyckor ska egentligen behöva hända på Riksväg 15 mellan Timsfors och
Råstorp innan Trafikverket agerar? Den frågan ställer jag till Trafikverket och kräver samtidigt att Trafikverket
tar ansvar för att åtgärda trafiksäkerheten på den aktuella vägsträckan. Inom
kort kommer kommunstyrelsen i Markaryd att överlämna en framställan till
Trafikverket om omedelbara åtgärder för en förbättrad trafiksäkerhet.
Flertalet av problemen påtalade vi redan då
vägen byggdes för snart tio år sedan, men då ville Trafikverket inte lyssna. Andra problem har tillkommit, vilket
Trafikverket som väghållare måste beakta och åtgärda. Det är bl a följande
problem som vi vill att Trafikverket omgående åtgärdar:
Avfarten
till Tånneryd och Gällareböke
Denna avfart utgör kanske det största
problemet, särskilt då man kommer från väster och ska svänga till vänster mot
Tånneryd. Nästan dagligen sker det incidenter och för ett par veckor sedan
kunde ännu en olycka fått katastrofala konsekvenser då en långtradare körde
rakt in i en personbil som skulle göra en vänstersväng. Här måste vägen breddas
och förses med en avkörningsfil. Hastigheten, som idag är 90 km/tim, måste
sänkas!
Påfarten
från Västergatan vid kyrkan
Det sluttande vilplanet måste åtgärdas, något
som vi påtalade redan 2005. Sikten mot öster är mycket dålig till följd av
lutningen på Rv 15 och krönet över järnvägsviadukten. Här är olycksrisken stor
eftersom man inte i tid upptäcker bilar som kommer i hög fart från öster.
Vägbredden
I samband med vägbygget 2005 försökte kommunen
få Trafikverket att anlägga en gång/cykelväg eller åtminstone öka vägbanans
bredd mellan rondellen i Timsfors och kyrkan för att öka säkerheten för
cyklister och andra oskyddade trafikanter. Det enda som gjordes var en minimal
breddning av vägrenen mellan Tånnerydsavfarten och vägen mot Scandifront, ca
150 meter. Detta är helt otillräckligt! Med en ökad trafikvolym och efter
Trafikverkets hastighetshöjning är det förenat med livsfara att cykla på den
aktuella vägsträckan.
Hastighetsgränserna
måste sänkas
För ett par år sedan höjde Trafikverket den
högsta tillåtna hastigheten helt i strid mot kommunens önskemål. I kommunens
remissvar uttryckte vi mycket tydligt att vi ville sänka hastigheten mellan
Timsfors och kyrkan till åtminstone 70 km/tim. Trafikverkets beslut blev att
höja hastigheten till 90 km/tim!
I den olycksdrabbade korsningen till Råstorp
ville kommunen behålla 70 km/tim. Trafikverkets beslut blev att höja
hastigheten till 80 km/tim.
Kommunen är fortfarande av den uppfattningen
att hastigheten måste sänkas väsentligt. Vår bedömning är att medelhastigheten
på den aktuella sträckan överstiger den högsta tillåtna hastigheten. Det är
beklagligt att Trafikverkets teoretiska principer sätts att råda över verkligheten.
Kommunens tekniske chef har nu fått i uppdrag att sammanställa ett beslutsunderlag med
statistik och tydliga motiveringar, vilket inom kort kommer att lämnas till
kommunstyrelsen för beslut. Vi kommer att vara mycket tydliga i våra krav
gentemot Trafikverket. Jag vill inte att någon
människa ska behöva komma till skada innan Trafikverket tar sitt ansvar. Genom
ett beslut i kommunstyrelsen visar vi också att i stort sett hela kommunen står
bakom våra krav på trafiksäkerhetshöjande åtgärder!
Alla som har fler synpunkter i frågan eller vill tipsa om ytterligare behov av åtgärder är välkomna att höra av sig till mig. Ju mer fakta vi kan tillföra underlaget, desto bättre!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar